Tuesday, August 27, 2013

UTICA COLLEGE

På fredagen hade vi vår första dag av orientation, det var kul att se alla exchangies och international students (som kommer alltså stanna här för att ta en degree), även om vi såg ganska många av dem redan kvällen före. Vi har personer här från alla möjliga länder; Finland (4 av oss), Sverige, Serbien, Albanien, Montenegro, Ukraina, Polen, Skottland, Argentina, Peru, Kina, Hong Kong, Japan, Etiopien, Libanon, Egypten, Indien, Kambodja, Vietnam och kanske något till som jag inte minns nu, så som ni kan se är vi från alla världens hörn. Och så klart amerikaner då. Det är intressant att lära känna folk från så olika bakgrunder och med så annorlunda levnadsvanor och kultur som en själv, man lär sig nog mycket och man har nästan alltid någonting att diskutera.

Vi har alla chillat tillsammans massor, gjort saker tillsammans, deltagit i lite aktiviteter, ätit typ alla måltider tillsammans med en stor grupp och t.o.m. hunnit ha en liten dormfest redan. Idag börjar första klasserna och väntar nog på att saker ska börja rulla på och bli "normala", hittills har det känts som om man varit på läger. Jag och Anna-Marie tar klasser i PR och i journalistik så det ska bli intressant! Hoppas jag gillar det och har motivation till att do good. Bra vitsord och studieframgång betyder så mycket mera här än vad det gör i Finland eller så upplever jag det i alla fall. Vi har dessutom närmare 100% närvaro och kommer nog ha mycket mera hemuppgifter och sånt än vad vi har i hanken. Men sen igen kom jag ju hit för att studera så månne inte motivationen och disciplinen finns där. Vill också joina lite klubbar och sporta så tror nog livet här är mera aktivt än vad jag hade i Finland. Jag ersätter jobb med sport och klubbar helt enkelt.

What else? Klädstilen här är ju lite annorlunda än i Finland. Min kompis Lotta varnade om att alla går med sportkläder typ överallt och det stämmer nog ganska långt. 90% av alla här går nog med trainers och sportkläder, kanske för att de flesta håller på med nån slags sport. T.o.m. jag gick med sportkläder en dag! That would never happen in Finland, just saying. Fast den dagen gick vi ju en lång walk och sånt så därför. Så jag kan faktiskt inte säga om folk har en bra eller dålig stil, har ju inte sett dem i normala kläder!

Nåja, nu vet jag inte vad jag skulle berätta mera om så ni får se på lite bilder istället!


Beautiful views from the train over Hudson River.


Gwennie, our "campus dog".


A little bit of Utica Club beer from the Utica brewery.


Our dorm.


The library.


One of the healthier meal choices (even though I don't know how much cream and stuff they have in the soup).


They have like 150 American football players just at this college. Cray cray! Our team is called the Utica College Pioneers.


Bookstore Bingo


Anna-Marie won a moose (now named: Muusi) and Damir.


Convocation (start of the academic year welcome ceremony).


I love the shopping here! Cheaper than in Finland and lots of nice stores, like the one above; American Eagle Outfitters. I'm in looove, I already have a discount card there. Hehe.

0 comments:

Post a Comment