Tuesday, August 27, 2013

THE FIRST WEEK

Well hello! Har haft superlite "egen" tid så har inte hunnit blogga förrän nu. Jag och Anna-Marie anlände till Utica på onsdag eftermiddag och åkte genast och handlade nödvändligheter på Walmart med vår internationella koordinator som kom emot oss till tåget. Första intryck för mig av stället var att "Var har jag hamnat?". Nu efter nästan en vecka av att ha vari här kan jag säga att jag fortfarande känner lite samma, men på ett mer positivt sätt. Staden i sig är ganska liten, men spritt över ett stort område, så för att get around borde man nog ha en bil. Men vi har faktiskt varit brave enough för att gå till typ närmaste Walmart och shoppingcenter. Första gången vi attempted on this med Anna-Marie, Anne, Gabriella och David gick vi nog lite fel, vi gick bredvid en superbusy motorväg och det var helt klart a suicide mission. Vi kom fram till ett ställe, men det var ju fel så vi tog taxi därifrån dit vi skulle för att slippa riskera våra liv igen. Därifrån gick vi nog sen den rätta vägen tillbaka som är way safer. Men seriöst, vi är typ dom enda människorna som går någonstans lite längre bort här. ALLA kör bil överallt. Nå en 40ish minuters väg gående per väg är det ju så helt bra träning. Kommer nog sakna Åbo och alla sakers lättillgänglighet där, du kan gå överallt, fara "på en" på skoj när du vill och fast gå och shoppa på håltimmen om du vill. Här måste allting planeras i förväg och så har vi oftast en stor grupp vi farit med. Kommer ta ett tag att bli van med detta och känner mig nog lite instängd här, eller isolerad på något vis.

Annars verkar skolan nice, bra kurser, trevliga lärare och wifin fungerar utmärkt så har inte ens bothered att köpa ett amerikanskt simkort ännu. Telefonabonnemang, även om bara prepaid, är dessutom ganska dyrt här. Skolan är fräsch och internatet (dorm) som vi bor i är nog fräscht, fast ganska kalt. Vi har AC vilket verkligen behövs just nu. Det har varit superfint väder här varje dag, graderna har varit allt mellan 25-30ish grader. Mostly around 27-29 kanske. Regnat har det nog också gjort någon dag, men det har ändå varit shortsväder på grund av att det är så kvav luft här. Hittills har vi spelat lite beach volleyboll, fotboll och varit ut och springa så det finns en hel del du kan göra här. Gymmet är fint och har ganska mycket maskiner man kan använda och lots of weight lifting stuff, eftersom jenkki futis spelarna pumpar upp sig till skåp här. Seriöst ni borde se dem! Det finns också en hel del sporter man kan hålla på med, allt från tennis, fotboll, simning, running, volleyboll till gymtimmar. De har verkligen satsat på träningen här, vilket de säkert gör på de flesta colleges och universitet i USA.

Maten då? Nå, den är mycket bättre än jag hade förväntat mig. Du kan äta semi-hälsosamt i alla fall och deras salladsbord är en stor favorit. Även om det är samma saker där varje dag så eventually kommer vi ha tröttnat på den. Mest rädd är jag för hur de gör maten, tillsätter de mycket socker och salt och steker saker i ett kilo smör typ? Man kan nog också äta hamburgare, sandwiches och pizza varje dag plus att det alltid finns desserter och en all day glassbar. Du kan också dricka alla sorters limun som du bara kan tänka dig. Mest har jag hållit mig till vatten, bäst så. Vi har ju en meal plan som inkluderar allt i princip, vi kan äta hur många gånger per dag som vi vill och hur mycket vi vill. It's like an all day buffet. Skönt nog att inte behöva handla mat, laga mat och diska, vilket vi har märkt att sparar jättemycket tid av ens dag. Vi har så mycket mera tid att göra annat liksom.

Jag är också superhappy för jag fick ett eget rum som jag hade requesta om och det är nog skönt att ha lite privatliv. I rummet finns det en säng, ett skrivbord, en byrå och ett klädskåp och inte så mycket annat så man får ju inreda lite så att det blir mysigare. Vi är 3 tjejer som delar på toa och det är helt skönt att vi inte är typ 6 som ska göra det som jag var först lite rädd för. Jag ska fortsätta berätta saker, men i ett annat blogginlägg, för det här blev så långt, så länge får ni titta på lite bilder från New York City! :)


Flying over Greenland


NYC


George Washington Square Park


Times Square

0 comments:

Post a Comment