Wednesday, August 21, 2013

I'M IN AMERICA

Hej! Nytt försök.. Skrev ett ganska långt inlägg nyss och det bara försvann. Vittuuuu. Nå, tänkte bara säga hej här på bloggen också! Har ännu inte bestämt mig om jag fortsätter skriva i den här bloggen eller om jag har en skild utbytesblogg, men jag ska figure that shit out när jag har settle in här.

Vi anlände då till New York med Anna-Marie på måndag kvällen efter ca 10 timmar av flygning. Jetlaggade som vi var gick vi nästan genast och sova, redan 22-23 tiden (vi ligger sju timmar efter Finland så finsk tid var den 5-6 på morgonen, urk). Nästa morgon vaknade vi redan 8, åt frukost och started out on our mission att hitta Penn Station för att boka tågbiljetter till Utica. Vi hittade det ganska smärtfritt och bodde ganska nära, vid Times Square. Sedan fortsatte vi gående längs 5th Avenue mot SoHo. Vi kan nu lugnt säga att det är inte helt omöjligt att gå denna väg, även om den var kilometerlång, men man såg så mycket på vägen och fick andas in New Yorks fiilis. Sku lätt kunna flytta hit! Vi tog en kort paus när vi nådde Washington Square Park, men fortsatte vidare efter en stund. Vi nådde SoHo till slut och även om denna "stroll" tog oss några timmar var det definitivt värt det! Fast fötterna tackade inte senare på kvällen. På vägen såg vi Empire State Building, Flat Iron Building och lite av Chrysler Building och allt möjligt annat som hör NYC till.

Vi mötte upp Robin när vi kom till SoHo 13 tiden för en lunch på Delicatessen. Det var kul att catcha up och dela med oss av våra insights av Nord-Amerika so far. Vi fortsatte dagen med att shoppa på SoHo's oändligt långa shoppinggata. Bästa shoppingen hittar man nog här! Efter att ha i någon timme gått omkring gick Robin sin egen väg och vi fortsatte shoppa lite till. Efter detta tog vi modet till oss och åkte subwayn dit ganska nära var vi bodde. Ska berätta att det var nog inte helt lätt att figure New York's subway system out. Men vi kom fairly close och gick resten av vägen till hotellet. En timme senare, ungefär halv tio gick vi för att ta oss en drink och hittade en helt underbar thai restaurang, Yum Yum. Thai och asiatiska restauranger verkade det finnas cirka tusen av vid 9th Avenue, bra ställe! Jag åt en supergod Pad Thai och drack en Singha öl och detta tog mig tillbaka till Thailand vintern 2011. Underbart!

Efter middagen var vi trötta nog och gick och la oss. Idag steg vi upp tidigt igen för att hinna packa ner vår shopping i våra väskor och ta oss till Penn Station. Vi hoppade på tåget till Utica och nu har vi åkt i ungefär en timme. Some 3 hours to go still! Tacka gudarna för gratis wifi, hehe. Vilket verkar förresten finnas lite överallt så man klarar sig bra med en smartphone här utan att ta ett skilt nät abonnemang till telefonen.

Här får ni ännu lite bilder och så ska jag försöka blogga senare igen! Bye bye!