Monday, May 27, 2013

THE GREAT GATSBY & WARM BODIES

I fredags var ju jag och Nette och kollade på The Great Gatsby och vilken fantastisk film det var! En vacker film, med fina scener, intressanta kläder, 20-tal, bra musik (även modern), intressant storyline och själva känslan jag fick medan jag såg på filmen var otrolig. Jag var ganska så inne i filmen ända till slutet, men måste varna att man nog inte ska vara så trött om man går och ser på den för då kan man missa detaljer och en del av storyn. Vissa delar av filmens story blev ibland lite långtråkiga, men då hann jag istället lägga märke till detaljer i scenerna, skådespelarnas kroppsspråk eller förundra mig över hur det egentligen skulle ha varit att leva som den rika eliten i 20-talets New York.

För de som inte vet är filmen baserad på boken med samma namn av en av 1900-talets största författare Scott F. Fitzgerald (av vars fru jag har fått mitt mellannamn Zelda). Storyn handlar om författaren Nick som åker till Long Island var hans kusin Daisy bor (på andra sidan sjön) för att skriva en bok under sommaren. Istället för att få en bok skriven, blir han mer och mer dragen in i storslagna fester ordnade av hans mystiske miljonärsgranne Jay Gatsby och mysteriet och dramat kring honom öppnas upp ju längre in i filmen man kommer. Mer än det vill jag inte berätta ifall jag spoilar den för någon. Jag fick definitivt lust att läsa originalboken och hoppas att jag en dag kommer göra det. Verkligen en film värd att se! Och ge Leo DiCaprio hans Oscar-statyett nu! Det är han verkligen värd för alla sina talangfulla roller han spelat genom åren.

Soundtracket till filmen är verkligen bra och unik, typ alla låtar finns på min playlist nu. Hör fast på denna, denna eller denna. 20's jazz, charleston och flirtiga röster blandat med modern dance, pop och autotune. Perfekt!


En annan film jag såg i helgen var Warm Bodies. När du ser trailern kan du bli missledd till att tro att den handlar enbart om ett kärleksdrama mellan en människa och en zombie, vilket bara är en del av sanningen. Jag och de andra tjejerna tyckte filmen var rolig och fick lite skratta och nästan gråta så helt lyckad film enligt oss. Inte helt som man trodde den skulle vara och slutet kunde vi bara spekulera om. Äntligen en zombiefilm jag kan ärligt säga att jag gillade, men kanske mest för att den var annorlunda och inte en Twilight-aktig kärleksdrama-vampyrtwinkletwinklesaga som jag först trodde.

0 comments:

Post a Comment