Wednesday, September 12, 2012

Studiemotivation

Jag är verkligen glad med mitt beslut att studera i höst i (lilla) Hanken och försöka komma framåt i mitt liv och närmare min slutdestination, eller ska jag kanske säga, en mellanetapp i mitt liv. Jag riktigt sprudlar av energi och motivation... Fast inte just denna morgon. Skulle gå på informationssystem kursen, men min motivation till att gå till ICT-huset var lika med noll (ni som inte vet, ligger det typ 20-30 minuters gångavstånd från centrum). Ska kolla moodle (sida på nätet som man lämnar in uppgifter m.m. till) när föreläsningsmaterialet kommer upp och försöka fatta mig på vad ämnet går ut på och skriva en rapport sen. Har faktiskt tre kurser för tillfället; informationssystem, nationalekonomi och international business; European perspective, som kort kallas IB. Alla kurser är värda 10 studiepoäng (sp) vilket menar en hel del arbete så borde få mitt självdisciplin i skick nu. Jag riktigt fasar inför nästa period då mina ynka tre kurser blir till sju, vilket betyder att jag kommer bara studera non-stop. Fasar också för kursen i statistik som jag absolut helst skulle skippa. Enda som motiverar mig för tillfället är att tillbakablicka till förra hösten då jag studerade français och hade sju kurser på andra perioden och klarade ALLA (!!) och då var typ fyra-fem kurser på franska och minst lika jobbiga som de som gick på svenska om inte t.o.m. svårare p.g.a språkmuren.

Jag har bestämt mig för att lyckas, att komma igenom kurserna och komma igenom med någorlunda bra vitsord! Siktar inte på täydet pisteet för det vore bara galet (man måste ju ha lite kul imellan också), så jag siktar mig in på att få medel i alla kurser, helst bättre, men definitivt inte sämre. Har just kollat upp mina kursers tidtabeller, bättre sent än aldrig,  och skrivit en stipendieansökan, just in case att man skulle få lite catchinga därifrån. Men dock inte så sannolikt då jag i princip är första årets studerande, men man kan alltid försöka. Som jag skrev i gårdagens inlägg ska man våga kräva saker och våga ta lite chanser och risker. Har också ringt några "viktiga" samtal och anmält mig i språkprov i finska. Så en hel del nytta har jag gjort denna morgon, fastän jag skippade att fysiskt närvara mig i skolan.

Jag och Sarina velade lite här på morgonen om vi skulle gå till infosys eller inte och skrattade lite åt våra i-landsproblem, då folk annanstans i världen kanske har liiite större problem och skulle se ganska skitigt på oss som har gratis och helt bra utbildning och vi bara inte orkar gå för att det regnade lite. Men så är det, alla har vi mindre eller större problem, må de så vara de minsta i-landsproblemen.


En rolig "motiverande" lapp jag hittade på jobbet i helgen.


Igår var vi och bowlade med gulisarna till Kuppis. Gick ju sådär, men helt roligt var det. Efter det blev det en på Rento och sen gick duktiga jag hem. (Så jag orkar festa idag, och kanske imorgon).



Loving 9GAG always when I'm supposed to do something more important.

0 comments:

Post a Comment