Tuesday, September 11, 2012

Nothing to lose, but so much to gain

Lägg på den här medan ni läser. Frida Amundsen of course, fast det är en cover av en One Republic låt.

Ofta är människor rädda för att be om saker, att kräva saker av andra människor eller av livet i sig. Det är jag också, det är väl alla ibland, men jag försöker helatiden jobba på att våga mera och våga ta ut alla svängar som livet har att erbjuda. Trots allt lever vi bara en gång. Jag försöker leva med det tankesättet att man inte har någonting att förlora men mycket att vinna. Man kan inte få något i livet serverat på ett fat, utan oftast måste man be om det eller jobba sig framåt för att uppnå någonting.

När jag var yngre var jag oftast avundsjuk på andra som "hade det så mycket bättre än mig", vad det nu sen betydde, men jag har med åldern lärt mig att avundsjuka är bara onödigt. Man har själv exakt så mycket man själv vill ha ut av livet, ingen annan kan ge det åt dig utan vidare. Numera är jag mer än glad när det går bra för någon och hoppas att i något skede får jag själv uppleva sådan framgång och lycka. Jag har inte mera ett problem med att jobba själv för vad jag vill ha eller vad jag vill uppnå och har accepterat att man är sin egen lyckas smed. Man jobbar framåt i just den takt man själv väljer och gör så mycket man själv vill för att uppnå sina drömmar och om det kommer hinder på vägen ska man bara acceptera att det är livet och smällar får man ta ibland.

Livet är inte perfekt och om det skulle vara det skulle vi knappast kunna nöja oss med det vi har utan sträva efter the ultimate perfection, vilket i mitt tycke är bara en illusion. Man måste nångång i livet känna sorg och veta vad olycka är för att kunna vara genuint lycklig och vara glad för det man har.

Så nu tycker jag ni läsare också skall sträva till att våga mera! Fråga killen/tjejen du tycker om på dejt (du hade inte dejten före du frågade och om personen ifråga skulle säga nej förlorade du inget för du hade inte dejten från första början, men du har mycket att vinna), våga ta den där kursen du är osäker på, våga resa utomlands, våga förverkliga dina drömmar, våga leva i stunden och i stundens hetta, våga kräva saker och främst av allt våga leva livet.


"Obstacles are things a person sees when he takes his eyes off his goal."
- Joseph Cossman



0 comments:

Post a Comment