Tuesday, March 5, 2013

INNO58h

Igår började jag ytterligare en till kurs. Eller kurs och kurs, mera ett innovativt intressant projekt. Lite spontant anmälde jag mig till INNO58h förra veckan för det verkade som en kul grej och något jag skulle vara intresserad av. Det är alltså en rad skolor som har samarbete med varandra, däribland Novia, Åbo Akademi och Turun AMK, vars studerande samlas ett antal gånger för att göra projekt för något företag med nya kreativa idéer. Vi har bara haft en träff hittills, igår på BoostTurku, så jag är inte helt on the map med vad vi ska arbeta med och hur detta kommer framskrida då det är första gången jag är med i något sådant här. BoostTurku kan ni förresten läsa mer om HÄR, verkar som ett superbra sätt att få unga entreprenörer/entreprenörssinnade studeranden att samlas och bolla tankar och idéer med varandra och kanske t.o.m. starta ett eget företag eller hjälpa andra göra det. Mera får ni som sagt läsa på hemsidan.

Igår blev vi då indelade i grupper på fem personer, vi fick lära känna varandra lite, diskutera lite mål och välja team leader. Min grupp består av en utis kille (utbytesstuderande) från Tyskland, en kille från Novia och två till som inte var på plats igår. Vår diskussion handlade mest om fest och billig alkohol så inte något desto mer givande och så försökte vi komma på ett namn till vår grupp, men vi alla hade blackout så kom inte på något. Jag blev dessutom team leader, vilket jag inte känner mig helt bekväm med, men kanske jag fixar det? Jag ska på ett team leader möte nästa måndag och då får vi veta vilka företag de enskilda grupperna arbetar med och vad vårt projekt är. Under kursens gång har vi träffar på de olika skolorna och kursen avslutas med ett några dagars läger i Kunstenniemi (i Nådendal-trakten), presentationer till kunderna/företagen och sista gången är en Kickout i Åbo, igen på BoostTurku.

Jag har saknat att göra något mer praktiskt enda sedan jag gick ut turismen i Pargas 2009 och har så dåligt självdisciplin och nästan aldrig någon motivation till att ta en teoribok i handen och läsa den, vilket tyvärr ganska ofta krävs i kurserna på hanken. Tänkte att det här kunde vara ett bra sätt att bryta "vardagen" lite och få vara med om något innovativt. Kort sagt tror jag "kursen" kommer vara mycket givande, kreativ, praktisk, rolig, lite energi- och tidskrävande, men totally worth it. Nyt innostutaan!

Läs mera om INNO58h HÄR.


EN: I'm participating in a "course" (more a project) called INNO58h, where different schools in Turku collaborate, e.g. Novia, Åbo Akademi and Turun AMK, in a joint project. The students participating get together a couple of times to do projects with different companies and sharing their ideas. We've had one meeting so far, yesterday at BoostTurku, so I'm not fully on the map with what's happening yet.

So yesterday we got divided into groups of five, got to know each other a little bit and chose a team leader. My group consists of an exchange student from Germany, a guy who studies at Novia and two others who weren't present yesterday. Our discussion mostly consisted of parties and cheap alcohol, so nothing more rewarding, and we tried to come up with a team name, but everyone had a blackout so we didn't come up with anything yet. Also I became our team leader and I'm not entirely sure I feel comfortable about it, but maybe I will make it? I'm going to a team leader meeting next Monday so then we'll know what project we're going to work with and with what company. During the course we'll be having meetings in the different schools and finish the "course" with a couple of days camp at Kunstenniemi, with presentations for the clients/companies and have a final kickout meeting again at BoostTurku.

I've missed doing more practical things all since I finished my tourism studies in Parainen in 2009 and my self-discipline and motivation isn't the best when it comes to opening a theoretical book, which usually is the case at hanken (School of Economics, ÅA). I thought this would be a good way to break the "daily" routines  and be a part of something innovative. Shortly I think the "course" will be rewarding, creative, practical, fun, a bit energy- and time consuming, but totally worth it! Let's get innovative!

Read more about INNO58h HERE and more about BoostTurku HERE.

0 comments:

Post a Comment