Thursday, October 18, 2012

Torsdagen började med en gruppresentation i International Business om Lindex internationaliseringsprocess. Gick ju helt okej med tanke på att ingen av oss var förberedd, haha. Måste säga att fast kursen är ganska krävande då den är nästan helt nätbaserad och man måste läsa mycket på egen hand så är den helt intressant. Ganska skönt egentligen att inte ha föreläsningar som man känner att man måste gå på förutom typ tre av vilka två är redan avklarade. Mera plats för mera "fysiska" kurser alltså! Med tanke på att jag har pinsamt mycket studiepoäng inplanerade för detta år så känner jag att stressen för den gynnande perioden börjar ta över. Mina kurser krockar inte så mycket så som det ser ut nu, men kommer ju ha fullt upp med både tentläsning och arbeten som ska in så mitt sociala liv kommer nog lida. Tur så kommer det evenemang där imellan så som årsfest, sitzar och så vidare, så att man kan få lite bort tankarna från studierna också. Nu alltså till ämnet som min rubrik handlar om; utbytestankar.

I och med att typ alla mina hankeit kompisar befinner sig varstans på världen (ni kan läsa utbytesbloggar här och här), så är jag ju också jättesugen på att åka någonstans snart. Det är nog ett av mina mål för mina universitetsstudier och jag vill ju passa på då Åbo Akademi, särsklit hanken, har mycket stipendier man kan få och kontakter runt om i världen. Annars så har jag hunnit kolla igenom massor om utbyte och hur man ansöker och när osv. Fick lite panik igår när jag kom på att ansökningen för USA och ISEP ansökningar går ut 15.11 så nu måste jag hurry up. Eller helt först måste jag ta reda på om jag ens kan åka på utbyte redan nästa år. Jag hoppas verkligen det för jag vill nog vara någonstans annanstans än Finland nu. Jag har ju nog studiepoäng ihop i alla fall förutsatt att jag kommer igenom de kurser jag kämpar med nu och ska kämpa med senare och motivationen finns.


Drömmen är att vara ett helt skolår borta istället för bara en termin (halvår). Som ni kanske förstod så är USA ett av mina alternativ just nu, men förövrigt har jag också tänkt på Australien eller Nya Zeeland, men dit är det ganska svårt att slippa tyvärr och tror att samarbetsuniversitetet i Nya Zeeland inte alls har platser i år. Eller varför inte typ Puerto Rico? Ännu ett alternativ jag har är Erasmus utbyte inom Europa till typ Frankrike eller något annat fransktalande, så att jag sådär äntligen skulle lära mig det där undantagens språk ordentligt så att jag inte behöver bara svamla något oförståerligt i fel grammatisk form. Haha. Tur så går Erasmus ansökningarna ut först i början av mars så med det har jag ingen stress ännu.

Jag har nu hittills mejlat lite folk, bland annat internationella enheten och frågat massor av saker av kompisen Lotta som för tillfället är på sitt utbyte i University of Tennessee och måste nog tacka henne här på bloggen också för hennes hjälpsamma svar. Lite av min "angst" for bort och det verkar ju inte så svårt det här med ansökningsprocessen och att slippa iväg. Nu ska jag sluta svamla och dra mig till skolan för sista föreläsningen i mikro-delen av nationalekonomin (vilket är nominerat till årets första kurs jag kommer vara tvungen att ta omtent i). Mera om utbytestankar och ansökningar och sånt kommer ni säkert få läsa om mera i fortsättningen förutsatt att jag har chans att åka hösten 2013 eller eventuellt våren 2014.


Måste också tillägga här att det blev ingen utgång på onsdagen i alla fall, vi jämähti hit hemma hos mig och snackade skit istället och märkte plötsligt att klockan var ganska mycket. Nå, kul var det i alla fall!

0 comments:

Post a Comment