Monday, October 15, 2012

Can I fly to a land far far away?

Vet ni, ibland funderar jag vart mitt liv är på väg. Hela 22 år har jag spenderat på denna jord och när jag tänker efter så har jag kanske inte gjort så mycket märkvärdigt i mitt liv. Min största passion här i livet är att resa, de pengar jag sätter på resor och upplevelser har jag aldrig ångrat att jag spenderat, men för att vara realistisk så kan man kanske inte bara resa hela sitt liv eller liksom "make a living out of it". Det finns ju undantag så som Madventures killarna, Anthony Bourdain som reser runt världen och äter de mest konstiga maträtterna och flera andra liknande karaktärer, men det är inte precis varje vanliga maantallaaja som kan livnära sig på att resa. Jag blir så inspirerad av folk som reser runt, upplever nya kulturer och sätt att tänka, lever sitt liv helt enkelt och det är något jag skulle vilja göra, eller mest våga göra. Normen är ju att du studerar ett x antal år av ditt liv och blir färdig magister i whatever och börjar arbeta dej uppåt i "näringskedjan" så att säga. Jag har absolut ingenting emot att studera då jag är något av en knowledge-nörd som egentligen njuter mera av att googla de mest random sakerna och läsa Illustrerad Vetenskap istället för valfri skvaller-/tjejblaska. Nu har jag faktiskt ett korn hopp inom mig att min studiemotivation ska bli lite bättre då jag har lite mer regelbundet skola nu när jag har några fler kurser (och flera kommer börja snart).


Annika och jag med Madventures-Riku på resemässan 2010.

Det enda jag drömmer om för tillfället är att få resa bort till nyår eller fast hela jullovet med destination unknown. Men då krävs det en stoooor sparbudget och lite mera jobb, så får väl börja jobba på det så kanske min dröm uppfylls. Jag hade så roligt nyår i Thailand förra året med Rina, Sofia, Sofie och Viki att det verkligen inte kan jämföras med något nyår jag spenderat i kalla, mörka Finland. Nå, återstår att se om detta bara förblir en dröm eller om jag reser bort senare istället.


Nyår 2011-2012, Patong Beach, Thailand.

Förra veckan då jag besökte Paris var det helt som om vi skulle ha åkt tillbaka i tiden, allt var som år 2010 då jag också bodde där, men ändå så olika. Tjejerna har nu pojkvänner, bor åtskilt och på olika ställen, Boiserie (Disneys boendeområde) var tommare än någonsin (kan också ha att göra med att det är oktober) och känslan jag fick var att dessa några tjejer är nog personer jag kommer försöka hålla kontakt med så länge jag lever. Såklart är det svårt när man ses ungefär en gång om året om ens det, men tur så har vi internet, gratis skype samtal och gratis chattar som gör vårt liv lite enklare.


The "Paris" girls anno 2010.

Nu ska jag nog sluta drömma mig bort till en far away parallell world och läsa ännu lite natikka och gå och lägga mig därefter. Gonatt alla fina!


The dream.... Ahhh...

0 comments:

Post a Comment