Wednesday, July 11, 2012

A World of Apps

Jag har inte haft min iPhone så länge som ni vet, men har redan om och om igen fallen in love with it. Den är så praktik och har knappt öppnat min dator för mer än att kolla film eller lägga på någon serie i bakgrunden medan jag städar. Min telefon har verkligen blivit mitt lilla verktyg som underlättar min vardag lite i.o.m. att jag inte den senaste tiden hållits på en och samma plats en alltför lång tid. I våras hade vi ett grupparbete i marknadsföring och gjorde en marknadsundersökning om smarttelefons användning bland unga och när vi i våra resultat kunde konstatera att många använder sin smarttelefon som ett verktyg i vardagen fattade jag inte helt vad de menade, men nu gör jag det verkligen. Det är ju hur praktiskt som helst att ha en "minidator", telefon, kamera och musikspelare allt i ett i fickan vart du än går och som man kan logga in på diverse tjänster var som  helst. Här är i alla fall en liten lista på mina favorit apps hittills:

Tempe Run
Jag är så addicted till detta spel enda sen jag spelade det på mammas telefon tidigare och jag t.o.m. skämtade om att skaffa en iPhone bara för att få spela det. Haha. Jag är dessutom en person som snabbt blir addicted till saker, må det så vara spel, mat eller shopping vi pratar om.



Wordfeud
Jag vet att det redan är lite "out" med detta spel, men jag har alltid älskat ordspel så detta är nog ett nöje jag gillar. För tillfället spelar jag på svenska, engelska och franska och började också spela på spanska, men det visade sig vara lite för svårt då mitt spanska ordförråd inte är så stort så gissade bara mest på ord som lät spanska. Ett bra spel för en liten nörd som mig.



Wander
Denna app tipsade Åsa mig om först och blev intresserad direkt! Med appen skaffar man en s.k. guide någonstans ute i världen och varje dag får man små "missions" och då ska man ta ett kort på någonting t.ex. någon lokal sevärdhet eller mat osv. För tillfället har jag en kille från Melbourne som min "guide". Jag tycker detta är ett kul sätt att lära sig om saker från ett annat ställe och för att lära känna detaljer från ett ställe istället för vad som står i en reseguide.





Instagram
Också en app som säkert anses "gammal" av många som använt det länge redan, men jag har också fallit för den och gillar den. Har alltid gillat och fota och sedan min kameras blixt gick sönder har jag inte fotat så mycket mer än det som jag vilat visa i bloggen om ens det, så det är nog superkul att ha en "ordentlig" kamera på telefonen och en app som man sen kan fixa fotona lite med. En annan bra grej är att den inte behöver vara connected med Facebook så man behöver inte visa sina foton åt alla sina Facebook kontakter. (Fast jag märkte plötsligt att folk hade massor med egopics på FB så nu fattade jag först att det var p.g.a. Instagram). P.S. You can find and follow me on cupidjazmine!


Shazam
Med denna app kan du söka reda på vilken låt som helst var som helst. Om du hör en bra låt på t.ex krogen eller klädbutiken och du vill veta vad det är för något så låter du appen lyssna och så borde den hitta låten till dig. Superbra eftersom jag ofta har låtar jag vill veta vad heter som man hör på opassliga ställen och inte kan googla på stället enligt lyricsena så nu var det problemet också löst.



Andra appar har jag inte hunnit på det viset "upptäcka" ännu förutom de normala typ Facebook, Blogger, nätbankerna, Viber och WhatsApp och en del spel som dock inte är lika kul som Temple Run för tillfället. En annan bra app förresten är Dropbox som jag säkert kommer använda en hel del när studierna börjar igen då man har alla filer på ett ställe och kan få fram dem var som helst med telefonen.

0 comments:

Post a Comment