Thursday, May 30, 2013

Visa - approved!!

Hej på er! Jag är nu på väg hem från en ganska händelserik dag i Helsingfors. Kom ju redan igår då jag for hem till pappa övernatt och idag på morgonen stack jag in till stan då. Hittade lätt fram till USA:s konsulat på Kajsaniemigatan och ringde på nästan exakt på bokad tid helt enligt anvisningarna. Fick ta hissen upp till femte våningen och där väntade mig en massa människor som var i kö så besöket där tog ett tag. Efter en stund blev jag inkallad av några vakter (en av dem helt snygg, uuuh) och så fick jag lämna av alla väskor, elektronik osv. i lådor och bara ta mina papper och pass med mig. Där anmälde jag mig till tanten vid disken och hon tog de pappren hon behövde och så fick jag vänta igen. Ca fem minuter senare tog de mina fingeravtryck med en elektronisk avläsare och det var ju lite spännande, lite som i en James Bond film. Hehe, eller kanske inte. Fick vänta igen i kanske sju minuter och så gick jag till en annan disk var en kvinna frågade lite frågor och jag väntade på att slippa till ett intervjurum som mina kompisar talat om. Det väntade jag förgäves på för kvinnans sporadiska frågor var tydligen min intervju. Say whaaaat? Här var jag förberedd på en värsta intervju där svetten rinner i pannan medan de evaluerar om jag verkligen tänkt åka till USA för att studera eller för att jag vill engagera mig i prostitution eller en terroristliga. Typ såna frågor svarade jag på förresten i den elektroniska ansökan jag gjorde hemma förra veckan.

Smärtfritt och kort var det och hennes ord: "Your visa got approved, so we will send you the passport with it within a week. Have a nice trip!" var så underbara att höra. Nu är det final. Inget återvändå. Ett läsår i USA och så ska jag se vad lill-staden Utica, NY har att erbjuda för collegeliv. Ganska lugnt har jag hört, men jag ska ta det som ett annorlunda äventyr och försöka resa runt så mycket jag hinner och kan.

Efter "intervjun" träffade jag Anni på Robert's Coffee och vi catcha up där och for sen vidare till Ravintola Teatteri för att äta supermumsiga sallader på deras terrass i solen. Ben and Jerry's peanutbutter glass åt vi till efterrätt i Esplanadens park och den var nog supergod! Nu är jag i Karis redan på väg via mamma till Åbo. Ha så bäst alla!

0 comments:

Post a Comment