Thursday, May 23, 2013

HEL-KEF-JFK

Nu är det under tre månader (88 days) tills jag flyger iväg till "drömmarnas land". På tisdagen gick jag och bokade flygen till New York (med avboknings policy of course) och idag fick jag visumansökan äntligen gjord. Bara försäkring och kreditkortsanökan ska fixas ännu, så är så gott som allt pappersarbete gjort for now. Ska också på visumintervju till Helsingfors i mitten på juni och så borde jag få visumet, eller hoppeligen. Nu hänger allt på det liksom.

Det kan jag säga er, det är mycket arbete bakom att sticka på utbyte. Vissa ställen är det lättare till och vissa svårare och tror nog att USA är en av de mest krävande (mest pappersarbete) och kanske t.o.m. kostsammaste. Så här långt har jag klarat mig och med tanke på att jag ansökte om utbytet till USA lite spontant, så har jag orkat jobba för det hittills. Nå, har inget mera att uppdatera på denna front för tillfället så mera får ni kanske höra först sen när jag åker iväg (eller om stressen före). Bye bye!


EN: Now it's under three months (88 days) until I fly away to the "land of dreams". On Tuesday I booked my flights  to New York (with cancellation policy of course) and today I finally got my visa application done. I just need an insurance and do the credit card application and then most of the paper work should be done for now. Also I'm going to Helsinki in mid-June for the visa interview and then I should get the visa, or hopefully. Everything depends on that now.

One thing I can tell you, it's a lot of work behind going for an exchange. Some places it's harder to go to and some easier, but I really think the US is one of the hardest (most paper work) and maybe even the costiest. So far I've done good and considering I applied a bit spontaneously, I've worked pretty hard for it. Well, I have nothing more to update on the matter at the moment so you get to hear more probably when I'm going (or stressing before it). Bye bye!

0 comments:

Post a Comment