Wednesday, February 20, 2013

Planning your time

Alltså jag tycker inte mina dagar räcker till! Snart är det ju fredag och jag stiger ombord Amorella igen för helgen. Min tid räcker helt enkelt inte till till allt jag vill hinna och borde göra. Eller är det bara jag som är dålig på att planera min tid? Även om jag använder mig av kalender till allt mer eller mindre viktigt som behöver kommas ihåg så känns det som om jag kunde planera bättre. Dock är jag absolut inte en morgonmänniska som skulle vakna klockan åtta varje morgon pigg och glad, även om jag skulle få mer ut av en dag på det sättet. Är nog en nattuggla helt klart och har kanske blivit det även mera på grund av sömnproblemen jag haft det senaste året (det var värre nog under hösten än nu). Dessutom vill jag ha allting gjort så fort jag vaknar, gymbesök, möten, skola, allt så att jag kan ha ledigt på kvällen och träffa kompisar och bara chilla alternativt läsa på tenter etc. Jag hatar verkligen att behöva sitta och vänta på att något ska börja typ två timmar senare, för jag får absolut ingenting gjort under denna väntetid. Jag har alltid hatat håltimmar, men till en viss del lärde jag mig gilla dem förra året då jag kunde göra skoluppgifter klart under den lilla lediga tiden och sedan när skolan var slut för dagen kunde jag göra vad jag ville. Så något positivt hittade jag i dem också! Har ni tips på hur man kan planera sin tid snäppet bättre och få ut så mycket möjligt av dagen? Detta ska då inte inkludera att vakna supertidigt på morgonen... :D

Vet ni när jag sov en kort päikkäri igår så drömde jag om att jag skrev något ässä blogginlägg, men såklart minns jag inte om vad jag skrev. Ska försöka gräva i mina djupaste tankar och försöka minnas det igen. Lill syrran kom hem till mig och sova igår dessutom. Hon har jobb i Åbo så det var lättare att hon kom till mig än åker fram och tillbaka till Pargas, vilket ju är förståerligt. Vi åt plättar och jåmade lite skit innan hon gick och la sig, medan jag som sov lite på dagen inte kände mig alls trött förrän långt senare. Nu måste jag nog sova hörni! Gonatt!

EN: Shortly, I suck at planning my time, even though I use my calendar for every major or smaller thing I need to remember and do. I think the days go by way too fast right now and soon it's already Friday and I'm onboard Amorella for the weekend again. I'm not a morning person who would wake up at 8 AM every morning, even though I would get more out of a day that way. I'm definitely a night person and this probably have gotten worse because of my sleeping troubles I've had the last year (more severe last fall than now though). Well do you have any tips on how to get more out of a day or some time planning tips? This should not include waking up crazy early in the morning... :D

My lil sis came here last night to sleep over since she had work in Turku and it was easier (and cheaper) for her to stay here than go back and forth to Parainen where she lives (30-40 mins by bus from Turku). We ate crêpes and talked about this and that before she went to bed and I, who took a nap during the day wasn't tired at all and fell asleep way later than her. Now I need to go to bed, so good night!

0 comments:

Post a Comment