Friday, June 14, 2013

DIY PASTEL PINK HAIR - TRY 1

Igår hade jag en riktig grooming dag. Eller mest bestod den av att försöka fixa håret. Min syster kom hit och vi började med att blondera halva mitt hår och vi lyckades få en fin ombre till stånd som smalt in i mitt "före" hår. L'Oréal Féria Wild Ombrés färg använde vi till det. Nu i efterhand skulle jag ändå rekommendera att ta någon blondering som har en starkare effekt om du har ens lite mörkare partier i håret som jag då hade.

EN: Yesterday I had a grooming day. Or mostly it contained of doing my hair. My sister came here and we started to dye half of my hair blonde and we managed to get a nice ombré as a result that melted into my "before" hair. We used L'Oréals Féria Wild Ombrés color. Now afterwards I would recommend to use a stronger bleach if you have even some darker parts in your hair as I did for a stronger effect.


Mitt hår före vi gjorde någonting åt det:
My hair before we did anything to it:


Blondering tog i ganska så bra och håret blev ljusare. Som resultat här fick jag en kiva ombré och lite torrare toppar. På den andra bilden ser ni skillnaden mellan det blonda och det bruna håret (vi var inte så noga med de undre håret då det ändå typ aldrig syns). Håret efter blonderingen:

EN: It bleached pretty good and the hair got lighter. As a result I got a nice ombré and a bit drier ends. In the second picture you see the difference between the blonde and the brown hair (we weren't that careful with the hair underneath because it doesn't show most of the time anyway). The hair after the bleach: 


Efter blonderingen la vi i L'Oréals PASTEL Soft Rose toning conditioner i håret och lät det verka lite längre än vad anvisningarna sa (15 min.), sisådär 20-25 minuter. Produkten hade en härlig rosa färg och doftade som godis.

EN: After the bleaching we put in L'Oréals PASTEL Soft Rose toning conditioner i  the hair and let it work for a bit longer than adviced (15 mins.), about 20-25 minutes. The product had a cute pink color and smelled like candy.


Så här är resultatet av den färgen. Det var jättesvårt att fånga det på bild då det är så ljust och den ville inte riktigt fastna i alla delar av mitt hår. Mest topparna helt längst ner hade ett synligare resultat och mot en färgad tröja syntes det bättre. Jag var dock inte hundra procent nöjd med resultatet då jag ville ha ett ännu synligare resultat. Därför rekommenderar jag att ta till lite extremare blonderingar, som då tyvärr sliter mera på håret. Denna toning kan jag dock helt bra kunna tänka använda mig av till vardags då det inte syns alltför mycket och den är ganska neutral.

EN: So here's the result of the color. It was very hard to get it on picture since it's so fair and the color really didn't want to stick to some parts of my hair. Mostly the ends had a more visible result and towards a colored shirt it was more visible. I wasn't a hundred percent entirely happy with the result since I wanted it to be more visible. I could though think of using this toner as an everyday refreshner since it isn't that visible and it's pretty neutral.


Nå, vi (läs: jag) nöjde oss inte med resultatet utan gick till Cybershop för att köpa av Crazy Colors färger. Jag köpte färgen Candy Floss som var starkare i färgen än L'Oréals toning, dessutom billigare (7,90 €). Verkningstiden på burken är typ 30 minuter, men hon i butiken sa att de lönar sig att låta den verka i typ en timme för synligare resultat. Så en lite längre process blev det än väntat. Vi satte först färg helt längst ner i topparna och lät det verka i 15 minuter och sen satte vi i i resten av ombrén och lät allt verka i ungefär en timme.

EN: Well, we (read: me) didn't settle for this result, so we went down to Cybershop to buy Crazy Colors Candy Floss instead which is supposed to be stronger in the color than the L'Oréal one, and also cheaper (7,90€). On the can it's adviced to let it work for about 30 minutes, but the girl at the counter told me it's worth having it in for about an hour to get more visible results. So a little bit of a longer process than anticipated. First we put the color in the ends and let it be for about 15 minutes and then we put in the color in the rest of the ombré and let it be for one hour.


Resultatet blev nog en mer synlig färg, men den skiftar mera i persiko i längderna än i rosa. Bilderna nedan är inte tagna i dagsljus så det kan se annorlunda ut i solljus än här.

EN: The result was a more visible color, but it's shifts more in a peach nyance in the lenghts than in pink. The pictures are not taken in daylight so the result could be another when in sunlight.


Så. Är jag nöjd med resultatet? Njae. Helt kul var det att prova, men ett liiiite mer synligare resultat skulle de ha fått bli. Så mitt nästa steg är väl att se hur det här fungerar på mig och sen bestämma om jag blonderar vidare (och förstör mitt stackars hår) och får ett rosare resultat, eller om jag bara ska gå och köpa shockrosa och hoppas det fastnar. Nu ska vi också ta i beaktande att jag har s.k. glasartat och väldigt slätt hår. Typ ingenting vill fastna på det genast/någon dag efter att jag har tvättat rent håret och det kan ju vara att eftersom att jag hade conditionerfärgen och olja i håret före jag provade på candy flossen kan det vara att det inte fastnade riktigt. Ska prova igen när jag har tid helt enkelt. Jag tycker det var värt mödan i alla fall för det var ganska roligt att prova på och så fick jag ju lite ljusare hår till sommaren (vilken jävla sommar!?) och en helt kiva ombré. Ciao!

EN: So. Am I satisfied with the result? Naah. It was fun to test, but I would have wanted a biiiiit more visible results. So my next step is to see how this works on me and the decide if I want to bleach further (and destroy my poor hair) and get a more pink result, or if I simply go and buy a shock pink color and hope it sticks. Another thing to consider is that my hair is very slippery and smooth so almost nothing will stick to it when I have washed it recently or within a 1-2 days. And also I had the other conditioner in the hair and some hair oil so that could be another reason the candy floss didn't stick that good. I will try again someday when I have time though. I think it was worth the effort because it was pretty fun to test and also I got a bit fairer hair for summer and a nice ombré. Ciao!

0 comments:

Post a Comment